Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων

 
30/10/2025

«Ο Αιχμάλωτος του Καυκάσου» από το Cine Δράση

Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2025, 8:15’μμ, στο ΤΥΠΕΤ

Το ΟΧΙ, ο πόλεμος του ’40, η Κατοχή, ηρωική ελληνική Αντίσταση, η Απελευθέρωση. Ο πόλεμος στην Ουκρανία, η ολοκληρωτική καταστροφή της Γάζας, οι πολεμικές προετοιμασίες της ΕΕ, ο επανεξοπλισμός της Γερμανίας μετά από πολλές δεκαετίες. Σε μια χρονική περίοδο που οι ηγέτες οργανώνουν πολεμικές συγκρούσεις ή κάνουν πολύ κουβέντα για αυτές, το Cine Δράση συνεχίζει τις προβολές του με τη δραματική ταινία «Ο Αιχμάλωτος του Καυκάσου» του Sergei Bodrov. Ένα αντιπολεμικό φιλμ, ποτισμένο σε κάθε του καρέ με αγάπη για τον άνθρωπο, αυθεντικά συναισθήματα, λυρικές εικόνες, υπέροχη μουσική, έντονους ρυθμούς αλλά και θρήνο και νοσταλγία για χαμένους παραδείσους. Η απώλεια της αθωότητας στο γεμάτο κυνισμό έδαφος του πολέμου, τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα και η απότομη ενηλικίωση αποκτούν προφητικές πολιτικές διαστάσεις.

Η ταινία συνδέει τα πεπρωμένα δύο αιχμάλωτων Ρώσων στρατιωτών και των Μουσουλμάνων απαγωγέων τους. Βρισκόμαστε σε ένα άγονο, αλλά πανέμορφο ορεινό χωριό του Καυκάσου, όπου η ζωή συνεχίζεται αμετάβλητη εδώ και αιώνες. Μια ομάδα Τσετσένων ανταρτών συλλαμβάνει δύο Ρώσους στρατιώτες, μοναδικούς επιζήσαντες από την ενέδρα, που έπεσε το άρμα τους. Σκοπός των ανταρτών, είναι να ανταλλάξουν τους στρατιώτες με το γιο του αρχηγού του χωριού, ο οποίος βρίσκεται κρατούμενος στα χέρια των Ρώσων. Την επιτήρηση και φύλαξή τους έχει αναλάβει ο ίδιος ο μουσουλμάνος πατριάρχης. Η μητέρα ενός κρατούμενου έρχεται να τον δει και προτείνει μια ανταλλαγή για να τον σώσει. «Ξέρω ότι ο γιος σου είναι δάσκαλος», του λέει. «Είμαι κι εγώ δασκάλα». Ο ηλικιωμένος άνδρας κουνάει το κεφάλι του: «Δεν πειράζει. Είμαστε εχθροί». Είναι δύο γονείς που διαπραγματεύονται για τη ζωή των γιων τους. Η διαφορά είναι ότι η Ρωσίδα βάζει το παιδί της πάνω από την ιδεολογία, ενώ ο άντρας πρεσβεύει την αξία ενός ένδοξου θανάτου. Εν τω μεταξύ, οι δύο στρατιώτες, αλυσοδεμένοι μεταξύ τους, τραγουδούν, πίνουν λαθραία ποτά και ένα βράδυ τους παίρνουν σε περιπολία άντρες του τακτικού στρατού, που τους αναγκάζουν να ψάξουν για νάρκες.

Σε δύο ταυτόχρονες, αλλά αποτυχημένες προσπάθειες απόδρασης ο Τσετσένος γιος του αρχηγού και ο ένας εκ των δύο Ρώσων σκοτώνονται. Επιζεί ο δεύτερος Ρώσος, ένας τρομαγμένος νεοσύλλεκτος, που αν και αιχμάλωτος, έρχεται σιγά-σιγά σε επαφή με τον πολιτισμό και τον παράξενα όμορφο κλειστό κόσμο του χωριού, που ζει στο δικό του ρυθμό, με τις γιορτές του, τις μικρο-χαρές, και τις μικρο-λύπες των κατοίκων του. Δεν ξεχνάει ότι όλο το χωριό, θέλει στο πρόσωπο του να εκδικηθεί τον θάνατο του δικού τους ανθρώπου. Και καθώς οι ήχοι των πυροβολισμών και οι γεμάτες ένταση σκληρές σκηνές του πολέμου δίνουν την θέση τους στον πρωτόγνωρο κύκλο ζωής της τοπικής κοινότητας ο στρατιώτης θα έρθει σε επαφή με την σχεδόν δωδεκάχρονη κόρη του οπλαρχηγού, συνάντηση που τελικά θα αλλάξει τη μοίρα του.

Το φιλμ ήταν υποψήφιο για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Προβλήθηκε κερδίζοντας 15 Βραβεία, (ανάμεσα τους αυτό της FIPRESCI στις Κάννες) και τις καρδιές των θεατών στα Φεστιβάλ όλου του κόσμου. Αποτελεί μεταφορά στον κινηματογράφο του ομώνυμου αφηγήματος που ο Λέον Τολστόι έγραψε το 1863, εμπνευσμένος από το ομότιτλο ποίημα του Αλεξάντερ Πούσκιν (1822). Το διήγημα και το ποίημα έχουν το ίδιο θέμα, την αιχμαλωσία Ρώσων αξιωματικών από Τσετσένους, αλλά ενώ ο αιχμάλωτος του Πούσκιν ελευθερώνεται με τη βοήθεια μιας γυναίκας που τον ερωτεύεται, ο αντίστοιχος του Τολστόι σώζεται από ένα μικρό κορίτσι που τον λυπάται. Δεν είναι η πρώτη φορά που αυτό το λογοτεχνικό έργο μεταφέρεται στο σινεμά. Είχαν προηγηθεί το 1975 ο Γεωργιανός Γκιόργκι Καλατοσβίλι (γιος του Μιχαήλ Καλατόζοφ: «Όταν Πετούν οι Γερανοί») και παλιότερα, το 1930, ο Τάταρος βετεράνος σκηνοθέτης Αλεξάντρ Ιβάνοφσκι. Στη διασκευή του Bodrov η ιστορία μεταφέρεται στο σήμερα και τον πόλεμο της Τσετσενίας. Γυρίστηκε δε σε απόσταση 20 περίπου χιλιομέτρων από τις πραγματικές μάχες. Δεν αφορά συγκεκριμένα την τσετσενική σύγκρουση, απλά τη χρησιμοποιεί για να μιλήσει για τις καταστροφικές συνέπειες όλων των πολέμων στις ζωές των ανθρώπων που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο εμπλέκονται και για τις πιθανότητες μέσα σε αυτές τις κυνικές συνθήκες να ανθίσουν τρυφερά συναισθήματα. Έχουμε εδώ μια έντονη αίσθηση του τόπου και της στασιμότητας του χρόνου. Το ορεινό χωριό φαίνεται αμετάβλητο στο πέρασμα των αιώνων («Ο άνεμος τρομάζει τις καρδιές των ξένων εδώ», λένε τα παιδιά). Οι σύγχρονες μέθοδοι πολέμου είναι, επίσης, άνευ νοήματος καθώς οι επαναστάτες γνωρίζουν τα ορεινά περάσματα και πολεμούν με μεγαλύτερο ζήλο. Το κοριτσάκι, που σε μια συμβατική ταινία θα γινόταν φίλη με τους στρατιώτες, πράγματι γίνεται φίλη τους, αλλά με το ύφος του λαού της: «Στην προίκα μου θα έχω δυο Ρώσους στρατιώτες» λέει και τους υπόσχεται μια σωστή ταφή. Όταν ο εχθρός σου θεωρεί τον θάνατό του νίκη, είναι αδύνατο να τον νικήσεις.

Οι Oleg Menshikov και Sergei Bodrov Jr. (γιος του σκηνοθέτη, σκηνοθέτης και ο ίδιος που σκοτώθηκε με όλο το 42μελές συνεργείο του όταν σε συνθήκες παγοθύελλας καταπλακώθηκαν από παγετώνα στα γυρίσματα της ταινίας του «The Messenger», το 2002) είναι εξαιρετικοί στους ρόλους των αιχμαλώτων, το ίδιο ο Jemal Sikharulidze<>/b> ως αρχηγός του χωριού. Αλλά είναι η γλυκιά μαυρομάτα Susanna Mekhralieva, που κλέβει την παράσταση στο ρόλο της μικρής κόρης του αρχηγού.

Ο Αιχμάλωτος του Καυκάσου
Ρωσία, Καζακστάν, Δραματική, 1996. Διάρκεια: 96’. Σκηνοθεσία: Sergei Bodrov. Σενάριο:Sergei Bodrov, Arif Aliev, and Boris Giller, διασκευή από το διήγημα «Prisoner of the Caucasus» του Leo Tolstoy. Πρωταγωνιστούν: Oleg Menshikov, Sergei Bodrov Jr., Dzhemal Sikharulidze, Susanna Mekhralieva.

Πληροφορίες:
Το χειμερινό Cine-Δράση προβάλει ταινίες κάθε Πέμπτη στην αίθουσα του πάρκου «Μ. Θεοδωράκης» (ΤΥΠΕΤ), Υμηττού & Πλαταιών, Βριλήσσια, στις 8.15 το βράδυ.

Κινηματογραφική Λέσχη Βριλησσίων Cine-Δράση



readers  15


Σχόλια (0)


Εισαγωγή σχολίου
Όνομα:

Σχόλιο:



Τα σχόλια δημοσιεύονται άμεσα και είναι αποκλειστική ευθύνη του συντάκτη του σχολίου. Οι διαχειριστές της παρούσας ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα διαγραφής των σχολίων εκείνων που έχουν διαφημιστικούς σκοπούς, κρίνονται ως ρατσιστικά ή προσβάλλουν πρόσωπα.

Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2025 H Δράση στο facebook Το κανάλι μας στο YouTube
 
Ακροβάτες στο χαρτί Ακροβάτες στο χαρτί
Cine Δράση

Τελευταία θέματα

Τοιχο-διωκτικά
Διονύσης Σαββόπουλος
Σήκω ψυχή μου, δώσε ρεύμα, βάλε στα ρούχα σου φωτιά, βάλε στα όργανα φωτιά. Να τιναχτεί σαν μαύρο πνεύμα η τρομερή μας η λαλιά.


Τα σχόλια σας...
Η ΔΡΑΣΗ επαναφέρει το θέμα της οδού Κρήτης στο δημοτικό συμβούλιο23/8/2025 BT
Τόσο πολύ ενοχλήτε η εισηγήτρια που πρέπει να κάνει γύρω γύρω την Κρήτης για να πάει στο σπίτι της;Ας έρθει ενα μεσημέρι η αργά το βράδυ στην πλατεία να δει τι γίνεται στην παιδική χαρά (ώρες κοινής ησυχιας) να δει υποβάθμιση όλης της γειτονιάς. Λύση πρέπει να δοθεί για όλους τους κατοίκους της περιοχής με συνολική αναβάθμιση της κυκλοφορίας και όχι επιστροφή στο παλαιό καθεστώς.
Η ΔΡΑΣΗ επαναφέρει το θέμα της οδού Κρήτης στο δημοτικό συμβούλιο22/8/2025 Μ.Κ
Καλησπέρα, για να καταλάβω τι λέτε στο παραπάνω άρθρο .Έκανε καλά ο δήμος με την αντιδρομηση την Κρήτης ή όχι ? Τόσα χρόνια που όλα αυτά τα φορτηγά και η κίνηση που περνάγανε από την Κρήτης κάνατε ανάλογες προσπάθειες να αλλάξει κάτι ? Η λύσεις που έχουμε σαν κάτοικοι είναι 2 : 1) Μένει η κατάσταση ως έχει γιατί δεν πιστεύω κάποιος να λέει ότι η κίνηση που δυσκολεύει 2 διπλούς δρόμους ( Μακεδονίας, 25 Μαρτίου ) είναι λογικό να πέσει σε ένα στενό 2 τετραγώνων όπως η Κρήτης με δημοτικό ,νηπιαγωγείο και παιδική χαρά .. 2) Να αντιδρομησει ο Δήμος την Ψαρών μέχρι την Αβαρικου για να φεύγουν τα αυτοκίνητα από εκεί. Αν πιστεύει κάποιος και αν γίνεται αυτό που γράφεται να συνεχιστεί ο παράδρομος της Αττικής οδού προς Πεντέλης θα ήταν το καλύτερο αλλά προσωπικά το θεωρώ πολύ δύσκολο. Ευχαριστώ
Ανάγκη μέτρων στην περιοχή των Κάτω Βριλησσίων20/7/2025 Κ.Μ
Καλησπέρα, Σαν κάτοικος της περιοχής συμφωνώ με το παραπάνω άρθρο εκτός από ένα σημείο: "Οτι η αντιδρομηση της οδού Κρήτης δεν ωφέλησε την περιοχή" .Το λογικό είναι να μην δέχονται τα Βριλήσσια τόσο μεγάλο οδικό φόρτο .Αν είναι όμως υποχρεωτικό επουδενι δεν πρέπει για λόγους ασφαλείας των μικρων παιδιών να τον παίρνει η Κρήτης.Υπενθυμιζω ότι η Κρήτης έχει την πόρτα του Δημοτικού, του νηπιαγωγείου αλλά και την παιδική χαρά.Αρα είναι άτοπο να λέμε ότι 2 διπλοί δρόμοι δεν αντέχουν την κίνηση αλλά την αντέχει ένας στενός δρόμος 2 τετραγωνων.Και επειδή μένω στην περιοχή συμφωνω με την αντιδρομηση, όσο και αν ακούγεται ότι όλοι οι κάτοικοι της Κρήτης διαφωνούνε, γιατί προέχει η ασφάλεια των παιδιών και όχι το να πίνω καφέ στο μπαλκόνι χωρίς να περνάνε αυτοκίνητα από κάτω!! ΥΓ : από την πόρτα της Κρήτης του Δημοτικού περνάνε τα μικρά παιδιά και τα παιδιά του νηπιαγωγείου...
Η εποχή του «Δεν Γνώριζα», απλά τελείωσε29/3/2025 Δ.Κ.
Τα τελευταία σύννεφα, τα οποία πιθανόν να έδιναν κάποιο άλλοθι στην «άγνοιά μας», πρέπει να ήταν πριν 5 χρόνια, με την προβολή του social dilemma, που επίσης πραγματεύονταν περίπου το ίδιο θέμα. Από τότε τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο. Όλα αυτά είναι συμπτώματα μιας κοινωνίας, όπου όλοι, σαν αποκεφαλισμένα κοτόπουλα, ζαλισμένα από το καθημερινό ξύλο, τρέχουν δεξιά και αριστερά, τσεκάροντας ανά 3 λεπτά το κινητό για το επόμενο breaking news που θα ανακοινώσει το newspeak. Θα ακουστώ κυνικός ή πεσιμιστής, αλλά δε βλέπω να αντιστρέφεται το κλίμα. Στο μόνο που ελπίζω είναι οι ελάχιστες -πλην όμως φωτεινές- περιπτώσεις εκπαιδευτικών που δίνουν τον καθημερινό τους αγώνα, πολλές φορές λοιδορούμενοι και από πάνω, αφουγκράζονται τα προβλήματα των εφήβων, καταλαβαίνουν τον διαφορετικό κώδικά τους, αγγίζουν τον ψυχισμό τους. Και το λέω από προσωπική εμπειρία και από τα 2 σχολεία που φοίτησαν τα παιδιά μου. Θανάση, η τελευταία παράγραφος (Δ) δεν είναι ουτοπική πρόταση, αλλά και να ήταν, όπως λέει και ο Γκαλεάνο, η ουτοπία χρησιμεύει για να προχωράμε. ΥΓ: ένα πολύ καλό ντοκιμαντέρ, που θα μπορούσε και αυτό να προβληθεί, και να αποτελέσει αφορμή για συζήτηση με τους μαθητές είναι το «Τέλος Χρόνου» του Λουκά Παλιοκρασσά.


Δημοτικές Εκλογές 2014


ΓΠΣ Βριλησσίων 2011


Δημοτικές Εκλογές 2010


Παιδεία 2009




Καλλικράτης: απόψεις και θέματα

Η κρίση και το πρόγραμμα σταθερότητας

Το στέκι της Δράσης 

Το νέο στέκι της «Δράσης», Πάρνηθος 21 Βριλήσσια τηλ. 211-116-5797. H δωρεάν δανειστική βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη λειτουργεί κάθε Δευτέρα 12:00-2:00μμ, Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη 6:00-8:00μμ.




   
© 2006 - 2025 Δράση για μια Άλλη Πόλη
Κατασκευή - επιμέλεια ιστοσελίδας: Μάκης Ετζόγλου