Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων

 
24/11/2023

Η Ελένη Αλεξανδράκη στο Cine Δράση για τους «Ξεριζωμένους»

Πέμπτη 30 Νοεμβρίου 8:15’μμ, ΤΥΠΕΤ

To Cine - Δράση συνεχίζει τις προβολές του την Πέμπτη 30 Νοεμβρίου στις 8:15μμ στο ΤΥΠΕΤ με το ντοκιμαντέρ «Ξεριζωμένοι» της Ελένης Αλεξανδράκη.

Η δημιουργός της «Νοσταλγού» και του «Κωστής Παπαγιώργης: Ο πιο Γλυκός Μισάνθρωπος» φωτίζει στο νέο της φιλμ άγνωστες πτυχές της ελληνικής και παγκόσμιας ιστορίας. Από τον ελληνικό εμφύλιο μέχρι τον πόλεμο στο Αφγανιστάν, από τα χρόνια του Φράνκο μέχρι τα χρόνια του Covid 19, από το γαλλικό νησί Ρεουνιόν στον Ινδικό Ωκεανό μέχρι τη Σιβηρία, επτά πρόσωπα διαφορετικής γενιάς, όλα ξεριζωμένα βίαια από το φυσικό τους περιβάλλον για πολιτικούς, κυρίως, λόγους αφηγούνται τις ιστορίες τους μπροστά στον φακό.

Βλέπουμε το φιλμ και το συζητάμε με την δημιουργό του.

Το φιλμ αναφέρεται στους Μυρτώ Μάντα, Γιάννη Ατζακά, Σήφη Ζαχαριάδη, Μαρία Μερσέντες Μπουένο Μοράλες, Ενρίκε Ολιβερ, Ζαν Φιλίπ Ζαν Μαρί και Ρεζβάνα Σεκανταρί. Όλα τα πρόσωπα έχουν ενδιαφέρον, όλες οι ιστορίες συγκινούν.

O Γιάννης Ατζακάς, συγγραφέας από τη Θάσο, γιος αντάρτη πέρασε έξι χρόνια (1949-1955) στις Ελληνικές «Παιδοπόλεις» ένδοξους βασιλικούς τόπους υποταγής και χειραγώγησης, σταθμούς καθαγιασμένους μόνον όσον αφορά το όνομα τους: «Απόστολος Παύλος», «Άγιος Χαράλαμπος», «Καλή Παναγιά», «Άγιος Δημήτριος». Βρίσκονταν σε Αθήνα, Βέροια, Θεσσαλονίκη, λειτούργησαν δε από το 1949 έως το 1955. Ήταν ορφανοτροφεία που δημιουργήθηκαν από την τότε βασίλισσα Φρειδερίκη, κατά τη διάρκεια του ελληνικού εμφυλίου. Με πρόσχημα να «προστατευθούν» τα παιδιά από τη φτώχεια και τον πόλεμο, στην πραγματικότητα όμως, για να τους γίνεται αντικομουνιστική προπαγάνδα και να εξυπηρετούνται σχέδια παράνομων, με το αζημίωτο, υιοθεσιών παιδιών από αριστερές οικογένειες σε άλλες χώρες. Ερευνώντας η σκηνοθέτης την ιστορία του Ατζακά για μια ταινία μυθοπλασίας ανακάλυψε με έκπληξη εκατοντάδες ιστορίες ξεριζωμών και εκμετάλλευσης παιδιών παγκοσμίως. Όταν συνειδητοποίησε την μεγάλη έκταση του θέματος αποφάσισε να κάνει την ταινία ρίχνοντας μια σχετικά σφαιρική ματιά πάνω στον χώρο και τον χρόνο της ανελέητης πολιτικής.

Ο Σήφης Ζαχαριάδης έζησε μια ζωή στην εξορία, στην πρώην Σοβιετική Ένωση, καθώς ο πατέρας του, ο για 25 χρόνια γενικός γραμματέας του ΚΚΕ, βρέθηκε πολιτικός εξόριστος στη Σιβηρία για 17 χρόνια, ενώ και η μητέρα του, στέλεχος του ίδιου κόμματος, φυλακίστηκε στην Ελλάδα για 18 ολόκληρα χρόνια.

Ο Ισπανός Ενρίκε Όλιβερτ μόλις γεννήθηκε το 1965, κλάπηκε από την αγκαλιά της μητέρας του, επειδή εκείνη ήταν ανύπαντρη και προοδευτική και δόθηκε για παράνομη υιοθεσία. Το ίδιο συνέβη και σε περίπου αλλά 200.000 χιλιάδες μωρά την ίδια περίοδο στην πατρίδα του.

Η Ισπανίδα Μαρία Μερσέντες Μπουένο Μοράλες έζησε τη δική της θλιβερή ιστορία όταν έκλεψαν το μωρό της πέντε χρόνια μετά την πτώση της δικτατορίας του Φράνκο. Αργότερα, πολύ αργότερα η γυναίκα συνειδητοποίησε τι είχε συμβεί. Η ίδια υπήρξε άτυχη αλλά δημιούργησε μια οργάνωση μέσω της οποίας βοηθήθηκαν πολλές μητέρες να αντιμετωπίσουν αντίστοιχο πρόβλημα, πρόβλημα του οποίου την ύπαρξη αρνούνταν να αναγνωρίσει το επίσημο ισπανικό κράτος.

Ο Ζαν Φιλίπ Ζαν Μαρί αποσπάστηκε το 1963, βίαια από την οικογένεια του στο νησί Ρεουνιόν, τότε γαλλική αποικία, σε ηλικία 10 ετών με το πρόσχημα ότι θα τον μεταφέρουν στην ενδοχώρα για σπουδές. Στην πραγματικότητα μεταφέρθηκε στην ηπειρωτική Γαλλία όπου για πολλά χρόνια έγινε «σκλάβος» σε σπίτια και επιχειρήσεις Γάλλων αγροτών. Ήταν ένα από τα «παιδιά της Creuse», από το όνομα της περιοχής όπου έζησαν στη Γαλλία.

Η Αφγανή Ρεζβάνα Σεκαντάρι το 2015 σε ηλικία 14 ετών, κατέληξε ασυνόδευτο ανήλικο στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού που έκανε μαζί με όλη την οικογένειά της από το Αφγανιστάν για να φτάσει στην Ευρώπη. Η Ρεζβάνα έχει την πιο πρόσφατη και πιο τραγική ιστορία. Ακόμη αναζητάει την ταυτότητά και τις ρίζες της καθώς, ενώ η Ευρωπαϊκή νομοθεσία δεν την βοηθάει πραγματικά.

Οι ιστορίες όλων αυτών ενώνονται ελεύθερα με εκείνη της Μυρτώς Μαντά, μιας 12χρονης Ελληνίδας μαθήτριας, που ξεριζώθηκε από φίλους, συγγενείς και συμμαθητές και είδε την καθημερινότητά της να ανατρέπεται εξαιτίας της καραντίνας που επιβλήθηκε με αφορμή την πανδημία Covid 19.

Η ιδέα του βιασμού της παιδικής ψυχής είναι η καρδιά του θέματος με το οποίο καταπιάνεται η Ελένη Αλεξανδράκη στους «Ξεριζωμένους» της. Το πώς δηλαδή για να εξυπηρετηθούν διάφορες πολιτικές σκοπιμότητες ανά τον κόσμο, τα παιδιά έγιναν και γίνονται θύματα εκμετάλλευσης με πρόσχημα την προστασία τους. Ο θεατής συμπάσχει με αυτούς που έχασαν κάποια στιγμή την ταυτότητά τους και υποχρεώθηκαν να ζήσουν, να σκεφτούν, να υπάρξουν με τις προδιαγραφές που μια εξουσία τους επέβαλε.

Η ίδια η σκηνοθέτης αντιλαμβάνεται την έννοια της ρίζας του ανθρώπου «σαν το οξυγόνο. Ένα δέντρο με τις ρίζες του ρουφάει ουσίες από τη γη για να μπορέσει να ζήσει. Αν ξεριζωθεί, μετά από λίγο θα πεθάνει. Έτσι είμαστε κι εμείς. Αν μας ξεριζώσουν χάνουμε το έδαφος κάτω από τα πόδια μας. Χάνουμε τον εαυτό μας. Και θέλει πολύ αγώνα για να τον ξαναβρούμε. Οι άνθρωποι που δίνουν τις μαρτυρίες τους στην ταινία μου είναι καταπληκτικοί για το πως τα κατάφεραν να επανέλθουν στο «χώμα» που θρέφει τις ρίζες τους. Ρίζα δεν είναι μόνο η πατρίδα. Ρίζα είναι η κυρίως η ζεστασιά, η θαλπωρή, η φλόγα του κεριού, η ίδια μας η ψυχή».

Ελλάδα, Ντοκιμαντέρ, 2022. Διάρκεια: 98’. Σενάριο: Ελένη Αλεξανδράκη, Jonathan Arnoult. Σκηνοθεσία: Ελένη Αλεξανδράκη. Διεύθυνση φωτογραφίας: Διονύσης Ευθυμιόπουλος. Μοντάζ: Βαγγέλης Κατσαρός. Ήχος: Νίκος Παπαδημητρίου. Μουσική: Jonathan Arnoult.

Εδώ το trailer.

Οι χειμερινές προβολές και εκδηλώσεις του Cine-Δράση πραγματοποιούνται στην αίθουσα του πάρκου "Μ. Θεοδωράκης" (ΤΥΠΕΤ), Υμηττού & Πλαταιών, Βριλήσσια, κάθε Πέμπτη στις 8.15μ.μ.

Κινηματογραφική Λέσχη Βριλησσίων Cine-Δράση




readers  774


Σχόλια (0)


Εισαγωγή σχολίου
Όνομα:

Σχόλιο:



Τα σχόλια δημοσιεύονται άμεσα και είναι αποκλειστική ευθύνη του συντάκτη του σχολίου. Οι διαχειριστές της παρούσας ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα διαγραφής των σχολίων εκείνων που έχουν διαφημιστικούς σκοπούς, κρίνονται ως ρατσιστικά ή προσβάλλουν πρόσωπα.

Παρασκευή 9 Μαΐου 2025 H Δράση στο facebook Το κανάλι μας στο YouTube
 
Ακροβάτες στο χαρτί Ακροβάτες στο χαρτί
Cine Δράση

Τελευταία θέματα

Τοιχο-διωκτικά
Γ. Φλωρίδης, υπ. Δικαιοσύνης, 25 Απριλίου 2025, ΣΚΑΪ.
«Με το κράτος, όταν αυτό αποφασίζει να κάνει κάτι, δεν μπορεί να τα βάλει κανείς. Θα τον ισοπεδώσει».


Τα σχόλια σας...
Η εποχή του «Δεν Γνώριζα», απλά τελείωσε29/3/2025 Δ.Κ.
Τα τελευταία σύννεφα, τα οποία πιθανόν να έδιναν κάποιο άλλοθι στην «άγνοιά μας», πρέπει να ήταν πριν 5 χρόνια, με την προβολή του social dilemma, που επίσης πραγματεύονταν περίπου το ίδιο θέμα. Από τότε τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο. Όλα αυτά είναι συμπτώματα μιας κοινωνίας, όπου όλοι, σαν αποκεφαλισμένα κοτόπουλα, ζαλισμένα από το καθημερινό ξύλο, τρέχουν δεξιά και αριστερά, τσεκάροντας ανά 3 λεπτά το κινητό για το επόμενο breaking news που θα ανακοινώσει το newspeak. Θα ακουστώ κυνικός ή πεσιμιστής, αλλά δε βλέπω να αντιστρέφεται το κλίμα. Στο μόνο που ελπίζω είναι οι ελάχιστες -πλην όμως φωτεινές- περιπτώσεις εκπαιδευτικών που δίνουν τον καθημερινό τους αγώνα, πολλές φορές λοιδορούμενοι και από πάνω, αφουγκράζονται τα προβλήματα των εφήβων, καταλαβαίνουν τον διαφορετικό κώδικά τους, αγγίζουν τον ψυχισμό τους. Και το λέω από προσωπική εμπειρία και από τα 2 σχολεία που φοίτησαν τα παιδιά μου. Θανάση, η τελευταία παράγραφος (Δ) δεν είναι ουτοπική πρόταση, αλλά και να ήταν, όπως λέει και ο Γκαλεάνο, η ουτοπία χρησιμεύει για να προχωράμε. ΥΓ: ένα πολύ καλό ντοκιμαντέρ, που θα μπορούσε και αυτό να προβληθεί, και να αποτελέσει αφορμή για συζήτηση με τους μαθητές είναι το «Τέλος Χρόνου» του Λουκά Παλιοκρασσά.
Τα προβαδίσματα και το διαζευκτικό ή αντί του εν ελλείψει: Ένα δίλημμα χωρίς περιεχόμενο18/11/2024 Χαράλαμπος Λαζάνης
Πράγματι, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση, με τις ντιρεκτίβες της, μετατρέπει τους Δήμους σε τηλεκατευθυνόμενα νευρόσπαστα, ανελεύθερους, χωρίς πόρους, αρμοδιότητες, πρωτοβουλία, χωρίς ζωή.. απρόθυμους να ρίξουν μια φρέσκια ματιά στα του οίκου τους. Το τί πραγματικά παίζεται με το ψυχομαχητό και το λαχάνιασμα των Δήμων πίσω από την "Αποκεντρωμένη" στη Δράση το έχουμε εμπεδώσει καλά, δηλαδή με όρους υπαρξιακούς της αυτοδιοίκησης. Από πλευράς του ο Δήμαρχος προβληματίζεται, όχι χωρίς θάρρος, με τα "κουρασμένα αντανακλαστικά" του πολιτικού συστήματος, ενώ οι σύμβουλοι της απερχόμενης Διοίκησης παραμένουν σε αφασία, κολλημένοι στο συστημικό τροπάρι της νομιμότητας. Εξαιρετικά διαυγής, ακριβοδίκαιη και σε πνεύμα δημοκρατικό/αυτοδιοικητικό -κοινοτιστικό θα έλεγα- η τοποθέτηση της δημοτικής μας Συμβούλου Μαρίνας Παπαχριστοδούλου.


Δημοτικές Εκλογές 2014


ΓΠΣ Βριλησσίων 2011


Δημοτικές Εκλογές 2010


Παιδεία 2009




Καλλικράτης: απόψεις και θέματα

Η κρίση και το πρόγραμμα σταθερότητας

Το στέκι της Δράσης 

Το νέο στέκι της «Δράσης», Πάρνηθος 21 Βριλήσσια τηλ. 211-116-5797. H δωρεάν δανειστική βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη λειτουργεί κάθε Δευτέρα 12:00-2:00μμ, Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη 6:00-8:00μμ.




   
© 2006 - 2025 Δράση για μια Άλλη Πόλη
Κατασκευή - επιμέλεια ιστοσελίδας: Μάκης Ετζόγλου