Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων

 
22/5/2025

Η σιωπή των Επισκόπων

του Μάνου Λαμπράκη

Η σιωπή των Επισκόπων: όταν η Εκκλησία παραιτείται από τον προφητικό της λόγο.

Εδώ και μήνες, η Γάζα καίγεται. Χιλιάδες νεκροί, ανάμεσά τους χιλιάδες παιδιά, νοσοκομεία βομβαρδισμένα, εκκλησίες και τεμένη κατεστραμμένα, και ένας λαός που αφανίζεται μεθοδικά. Κι όμως, η Εκκλησία της Ελλάδος σιωπά. Ούτε μία επίσημη ανακοίνωση. Ούτε μία δημόσια δήλωση, έστω για τα ελάχιστα: για τον τερματισμό της βίας, για την προστασία των αμάχων, για την αξία της ειρήνης, για την ιερότητα της ανθρώπινης ζωής. Μια θεσμική εκκλησία που στον δημόσιο λόγο της δεν λείπει ποτέ όταν πρόκειται για εσωτερικά ή ηθικολογικά ζητήματα, επιλέγει να είναι απούσα μπροστά σε μια από τις μεγαλύτερες ανθρωπιστικές καταστροφές των τελευταίων δεκαετιών.

Η σιωπή αυτή δεν είναι απλώς ντροπιαστική. Είναι θεολογικά αδιανόητη. Διότι Εκκλησία δίχως φωνή υπέρ του αδικούμενου δεν είναι Σώμα Χριστού, αλλά σώμα συμβιβασμού. Η Ορθόδοξη παράδοση, από τους Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης μέχρι τους σύγχρονους Αγίους και ομολογητές, έχει στον πυρήνα της την ευθύνη να μιλά όταν οι άνθρωποι ποδοπατιούνται, να κραυγάζει όταν η αλήθεια καταπνίγεται, να γίνεται «φωνή βοώντος εν τη ερήμω». Ο Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος αφορίστηκε από την εξουσία ακριβώς επειδή τόλμησε να ορθώσει λόγο απέναντι στην αδικία. Ο Άγιος Μάξιμος Ομολογητής δεν σιώπησε. Ο Άγιος Παΐσιος μιλούσε για την αδικία και το άδικο σαν να ήταν βλασφημία. Η Εκκλησία της Ελλάδος όμως, σήμερα, κρατά τη φωνή της μόνο για τα «εσωτερικά θέματα», για να μην θίξει τις γεωπολιτικές ισορροπίες, για να μην ενοχλήσει.

Παρατηρούμε δηλαδή την πλήρη ένταξη της Εκκλησίας στο καθεστώς της διαφανούς απραξίας, μια θρησκευτική θεσμικότητα που καταναλώνει πνευματικά αποθέματα χωρίς να παράγει ρήγμα. Μια Εκκλησία που έχει χάσει το αρνητικό της φορτίο, το στοιχείο της κριτικής, της προφητικής έντασης, του ρήγματος απέναντι στον κόσμο τούτου. Το ιερό, είναι αυτό που αντιστέκεται στη λειτουργικότητα. Όταν όμως το ιερό υπηρετεί τη σιωπή, τότε δεν είναι πια ιερό, είναι εργαλείο κανονικότητας. Η Εκκλησία σήμερα μοιάζει να συμπορεύεται όχι με τον Εσταυρωμένο, αλλά με τη Realpolitik.

Γιατί λοιπόν αυτή η σιωπή; Μήπως γιατί η ανθρώπινη ζωή στην Παλαιστίνη δεν θεωρείται «ομόδοξη»; Μήπως γιατί ο λόγος της Εκκλησίας φοβάται να αγγίξει το βαθιά πολιτικό, όταν δεν αφορά τα «δικά μας παιδιά»; Ή μήπως, κι αυτό είναι το πιο φρικτό, η Εκκλησία απλώς δεν βλέπει; Δεν βλέπει ότι η Γάζα είναι αυτή τη στιγμή το απόλυτο ανάλογο του Γολγοθά. Ότι τα παιδιά που σκοτώνονται είναι τα Σταυρωμένα. Ότι κάθε αδίκως χαμένη ζωή φωνάζει «Ηλί, Ηλί, λαμά σαβαχθανί» και περιμένει απάντηση.

Η σιωπή, τελικά, δεν είναι απουσία. Είναι στάση. Και η στάση της Εκκλησίας της Ελλάδος στο θέμα της Γάζας είναι στάση συνενοχής. Γιατί εκεί που θα έπρεπε να ακούγεται το «σταθείτε δίπλα στους σταυρωμένους», ακούγεται μόνο το βολικό τίποτα. Ένα τίποτα που ηχεί πιο βροντερά κι από τις εκρήξεις.

Πηγή: Μάνος Λαμπράκης


* H φωτογραφία είναι από την άφιξη του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Πάσης Ελλάδος κ. κ. Ιερωνύμου με την ιδιωτική θαλαμηγό του εφοπλιστή Γιάννη Κούστα στον Πανορμίτη της Σύμης, την Παρασκευή 16 Μαΐου 2025, για τη βάπτιση παιδιού της εφοπλιστικής οικογένειας, με νονά την Άννα Βίσση...


readers  397


Σχόλια (0)


Εισαγωγή σχολίου
Όνομα:

Σχόλιο:



Τα σχόλια δημοσιεύονται άμεσα και είναι αποκλειστική ευθύνη του συντάκτη του σχολίου. Οι διαχειριστές της παρούσας ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα διαγραφής των σχολίων εκείνων που έχουν διαφημιστικούς σκοπούς, κρίνονται ως ρατσιστικά ή προσβάλλουν πρόσωπα.

Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025 H Δράση στο facebook Το κανάλι μας στο YouTube
 
Ακροβάτες στο χαρτί Ακροβάτες στο χαρτί
Cine Δράση

Τελευταία θέματα

Τοιχο-διωκτικά
Γ. Φλωρίδης, υπ. Δικαιοσύνης, 25 Απριλίου 2025, ΣΚΑΪ.
«Με το κράτος, όταν αυτό αποφασίζει να κάνει κάτι, δεν μπορεί να τα βάλει κανείς. Θα τον ισοπεδώσει».


Τα σχόλια σας...
Η εποχή του «Δεν Γνώριζα», απλά τελείωσε29/3/2025 Δ.Κ.
Τα τελευταία σύννεφα, τα οποία πιθανόν να έδιναν κάποιο άλλοθι στην «άγνοιά μας», πρέπει να ήταν πριν 5 χρόνια, με την προβολή του social dilemma, που επίσης πραγματεύονταν περίπου το ίδιο θέμα. Από τότε τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο. Όλα αυτά είναι συμπτώματα μιας κοινωνίας, όπου όλοι, σαν αποκεφαλισμένα κοτόπουλα, ζαλισμένα από το καθημερινό ξύλο, τρέχουν δεξιά και αριστερά, τσεκάροντας ανά 3 λεπτά το κινητό για το επόμενο breaking news που θα ανακοινώσει το newspeak. Θα ακουστώ κυνικός ή πεσιμιστής, αλλά δε βλέπω να αντιστρέφεται το κλίμα. Στο μόνο που ελπίζω είναι οι ελάχιστες -πλην όμως φωτεινές- περιπτώσεις εκπαιδευτικών που δίνουν τον καθημερινό τους αγώνα, πολλές φορές λοιδορούμενοι και από πάνω, αφουγκράζονται τα προβλήματα των εφήβων, καταλαβαίνουν τον διαφορετικό κώδικά τους, αγγίζουν τον ψυχισμό τους. Και το λέω από προσωπική εμπειρία και από τα 2 σχολεία που φοίτησαν τα παιδιά μου. Θανάση, η τελευταία παράγραφος (Δ) δεν είναι ουτοπική πρόταση, αλλά και να ήταν, όπως λέει και ο Γκαλεάνο, η ουτοπία χρησιμεύει για να προχωράμε. ΥΓ: ένα πολύ καλό ντοκιμαντέρ, που θα μπορούσε και αυτό να προβληθεί, και να αποτελέσει αφορμή για συζήτηση με τους μαθητές είναι το «Τέλος Χρόνου» του Λουκά Παλιοκρασσά.
Τα προβαδίσματα και το διαζευκτικό ή αντί του εν ελλείψει: Ένα δίλημμα χωρίς περιεχόμενο18/11/2024 Χαράλαμπος Λαζάνης
Πράγματι, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση, με τις ντιρεκτίβες της, μετατρέπει τους Δήμους σε τηλεκατευθυνόμενα νευρόσπαστα, ανελεύθερους, χωρίς πόρους, αρμοδιότητες, πρωτοβουλία, χωρίς ζωή.. απρόθυμους να ρίξουν μια φρέσκια ματιά στα του οίκου τους. Το τί πραγματικά παίζεται με το ψυχομαχητό και το λαχάνιασμα των Δήμων πίσω από την "Αποκεντρωμένη" στη Δράση το έχουμε εμπεδώσει καλά, δηλαδή με όρους υπαρξιακούς της αυτοδιοίκησης. Από πλευράς του ο Δήμαρχος προβληματίζεται, όχι χωρίς θάρρος, με τα "κουρασμένα αντανακλαστικά" του πολιτικού συστήματος, ενώ οι σύμβουλοι της απερχόμενης Διοίκησης παραμένουν σε αφασία, κολλημένοι στο συστημικό τροπάρι της νομιμότητας. Εξαιρετικά διαυγής, ακριβοδίκαιη και σε πνεύμα δημοκρατικό/αυτοδιοικητικό -κοινοτιστικό θα έλεγα- η τοποθέτηση της δημοτικής μας Συμβούλου Μαρίνας Παπαχριστοδούλου.


Δημοτικές Εκλογές 2014


ΓΠΣ Βριλησσίων 2011


Δημοτικές Εκλογές 2010


Παιδεία 2009




Καλλικράτης: απόψεις και θέματα

Η κρίση και το πρόγραμμα σταθερότητας

Το στέκι της Δράσης 

Το νέο στέκι της «Δράσης», Πάρνηθος 21 Βριλήσσια τηλ. 211-116-5797. H δωρεάν δανειστική βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη λειτουργεί κάθε Δευτέρα 12:00-2:00μμ, Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη 6:00-8:00μμ.




   
© 2006 - 2025 Δράση για μια Άλλη Πόλη
Κατασκευή - επιμέλεια ιστοσελίδας: Μάκης Ετζόγλου