Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων

 
13/3/2025

Ο σκηνοθέτης Δ. Μουζακίτης στο Cine-Δράση για το Καλύτερο Ελληνικό Ντοκιμαντέρ του 2024

«01 Nάνος Βαλαωρίτης Μαρί Γουίλσον», Πέμπτη 20 Μαρτίου, 8:15μμ, ΤΥΠΕΤ

Η 21η Μαρτίου, η πρώτη μέρα της Άνοιξης όπου το φως κερδίζει το σκοτάδι έχει οριστεί ως η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης. Η καθιέρωση της ξεκίνησε με πρωτοβουλία Ελλήνων λογοτεχνών. Το 1997 ο ποιητής Μιχάλης Μήτρας πρότεινε στην Εταιρεία Συγγραφέων να γιορτάζεται η ημέρα της Ποίησης. Η Λύντια Στεφάνου, από τις γνωστές ποιητικές φωνές της Μεταπολεμικής μας ποίησης, είχε την ιδέα ότι η καταλληλότερη μέρα για αυτό είναι ότι η πρώτη μέρα της Άνοιξης. Και ο Βασίλης Βασιλικός, πρέσβης τότε στην UNESCO, ζήτησε να κηρυχθεί ακριβώς αυτή η μέρα Παγκόσμια Ημέρα της Ποίησης, αίτημα που έγινε δεκτό από τη Γενική Διάσκεψη της UNESCO, τον Οκτώβρη του 1999.

Το Cine Δράση συμφωνώντας με το σκεπτικό της καθιέρωσης που αναφέρει ότι «Δεν υπάρχει τέχνη χωρίς ποίηση» συνεχίζει τις προβολές του την Πέμπτη 20 Μαρτίου στις 8:15΄μμ, στο ΤΥΠΕΤ με την ταινία «01 Nάνος Βαλαωρίτης Μαρί Γουίλσον» του Δημήτρη Μουζακίτη. Ένα τρυφερό, ανθρώπινο φιλμ που με αφορμή το συγκεκριμένο ζευγάρι αναπτύσσει προβληματισμούς για θέματα που αφορούν την επανάσταση στην τέχνη, τα κινήματα πρωτοπορίας, τη θέση της Ελλάδας στον κόσμο καθώς και υπαρξιακά ζητήματα που συνδέονται με τον χρόνο, τη μνήμη, τα νιάτα, το πάθος, τον φόβο του θανάτου και τον χείμαρρο της ζωής.

Βλέπουμε την ταινία και συζητάμε για αυτήν και την τέχνη της ποίησης με το σκηνοθέτη Δημήτρη Μουζακίτη.

Ο ποιητής και εικαστικός Νάνος Βαλαωρίτης, στα τελευταία χρόνια του, ζούσε στο κέντρο της Αθήνας με την από το 1954 σύντροφο του, την Αμερικανίδα ζωγράφο Μαρί Γουίλσον. Εναλλασσόμενες Φιλιππινέζες φροντίζουν τους ίδιους και το ασφυκτικά γεμάτο με χαρτιά, σχέδια, περιοδικά, βιβλία, έργα τέχνης δαιδαλώδες διαμέρισμα. Οι δυο τους, κυρίως όμως ο Νάνος γίνεται θέμα και υλικό του ντοκιμαντέρ που ο Δημήτρης Μουζακίτης, είχε την ευτυχία να γυρίσει το διάστημα 2014-2017, δύο χρόνια πριν τον θάνατό τού κορυφαίου και πρωτοπόρου καλλιτέχνη με την αντισυμβατική ζωή και τις ένδοξες οικογενειακές ρίζες. Μέσα από τον προσωπικό τους μικρόκοσμο ξεδιπλώνει πολύπλευρες εκφάνσεις ενός δημιουργικού βίου που βαδίζει προς το τέλος του. Εκείνη δεν γνωρίζει τον εαυτό της, λέει «δεν είμαι εγώ», όταν ο σύζυγος της τής δείχνει πανέμορφες, παλιές φωτογραφίες της. Εκείνος, ψάχνει, ανακαλύπτει, ανασύρει, επιδεικνύει φωτογραφίες, υπέροχα παλιά του σχέδια, εκδόσεις. Ζωγραφίζει. Και μιλάει ασταμάτητα με ζωντάνια και χιούμορ για εικαστικά και λογοτεχνία.

Τα περισσότερα πρόσωπα και γεγονότα της ζωής του τα έχει ξεχάσει, όμως οι τέχνες που αγάπησε και τα κοινωνικά ρεύματα για τα οποία πάλεψε είναι ζωντανά. Τι σημασία έχει να στενοχωριέται που δεν θυμάται πια ποιες είναι οι καλλονές φίλες του, που έκλεισε σε μαυρόασπρα σχέδια το 1953; Όταν δεν έχει ξεχάσει τα σημαντικότερα; Όλη η τέχνη του 20ου αιώνα, τα κινήματα, που ο ίδιος διάλεξε και ακολούθησε σε Ευρώπη και Αμερική, είναι ολοζώντανα. Το dada, o σουρεαλισμός, ο Λούσιαν Φρόϊντ, οι beat ποιητές της Αμερικής -φίλοι του όσο ζούσε και δίδασκε στο Σαν Φρανσίσκο- και άπειροι άλλοι μεγάλοι της τέχνης. Καθόλου διακριτική η κάμερα αλλά ο ποιητής την καλοδέχεται, της χαμογελάει. Πότε πολύ κοντά στο πρόσωπό του, πότε από γωνίες του λαβυρινθώδους διαμερίσματος καταγράφει τους θησαυρούς του. Τού κάνει παρέα στις νυχτερινές βόλτες του στην πόλη. Δεν τον αφήνει να πάρει ανάσα. Δεν πειράζει, είναι τόσο πολλά μαζί αυτός ο ηλικιωμένος θρύλος, πάντα παρών, ακόμα και στα τελευταία από τα 98 χρόνια της ζωής του. «Η τέχνη αν δεν έχει το παιχνίδι, ακόμα και μέσα στο δράμα, δεν λειτουργεί. Η σοβαροφάνεια κατέστρεψε ακόμα και τον Καζαντζάκη. Αν δεν έφευγα, θα είχα κι εγώ καταστραφεί. Η τόλμη εδώ θεωρείται τρέλα», λέει. Σαν ευχή και σαν κατάρα.

Η ταινία πραγματοποίησε την πρεμιέρα της στο 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ (2024) Θεσσαλονίκης και έχει ήδη ταξιδέψει στα Φεστιβάλ Βανκούβερ, Πελοποννήσου, Χαλκίδας και Ιεράπετρας. Στο τελευταίο απέσπασε τα βραβεία «Καλύτερου Ελληνικού Ντοκιμαντέρ» και «Καλύτερης Σκηνοθεσίας Ντοκιμαντέρ». Όπως και άλλες ταινίες τεκμηρίωσης κουβαλάει τη σκυτάλη της προφορικής παράδοσης, μετατρέπεται σε χρονοκάψουλα για να μην νιώσει ποτέ προδομένο το εξασθενημένο από την προσπάθεια και κουρασμένο από τον χρόνο ανθρώπινο μυαλό.

Ελλάδα, Ταινία Τεκμηρίωσης, 2024. Διάρκεια:100΄. Σενάριο - Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μουζακίτης. Φωτογραφία - Μοντάζ: Κατερίνα Τζόβα. Ήχος: Δημήτρης Παπαδάκης. Μουσική: Νίκος Βογιατζάκης.

Πληροφορίες:
Το χειμερινό Cine-Δράση προβάλει τις ταινίες του κάθε Πέμπτη στην αίθουσα του πάρκου «Μ. Θεοδωράκης» (ΤΥΠΕΤ) Υμηττού & Πλαταιών, Βριλήσσια, στις 8.15 το βράδυ.

Κινηματογραφική Λέσχη Βριλησσίων Cine-Δράση


readers  757


Σχόλια (0)


Εισαγωγή σχολίου
Όνομα:

Σχόλιο:



Τα σχόλια δημοσιεύονται άμεσα και είναι αποκλειστική ευθύνη του συντάκτη του σχολίου. Οι διαχειριστές της παρούσας ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα διαγραφής των σχολίων εκείνων που έχουν διαφημιστικούς σκοπούς, κρίνονται ως ρατσιστικά ή προσβάλλουν πρόσωπα.

Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2025 H Δράση στο facebook Το κανάλι μας στο YouTube
 
Ακροβάτες στο χαρτί Ακροβάτες στο χαρτί
Cine Δράση

Τελευταία θέματα

Τοιχο-διωκτικά
Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας
Με τα μαύρα ρούχα, αμίλητοι καπνίζουν. Οι φίλοι κι ονειρεύονται να φύγουν μακριά. Οι φίλοι που δε βρήκανε τίποτα ν' αγαπήσουν, που δεν πιστεύουν τίποτα, κανέναν, πουθενά...


Τα σχόλια σας...
Η ΔΡΑΣΗ επαναφέρει το θέμα της οδού Κρήτης στο δημοτικό συμβούλιο23/8/2025 BT
Τόσο πολύ ενοχλήτε η εισηγήτρια που πρέπει να κάνει γύρω γύρω την Κρήτης για να πάει στο σπίτι της;Ας έρθει ενα μεσημέρι η αργά το βράδυ στην πλατεία να δει τι γίνεται στην παιδική χαρά (ώρες κοινής ησυχιας) να δει υποβάθμιση όλης της γειτονιάς. Λύση πρέπει να δοθεί για όλους τους κατοίκους της περιοχής με συνολική αναβάθμιση της κυκλοφορίας και όχι επιστροφή στο παλαιό καθεστώς.
Η ΔΡΑΣΗ επαναφέρει το θέμα της οδού Κρήτης στο δημοτικό συμβούλιο22/8/2025 Μ.Κ
Καλησπέρα, για να καταλάβω τι λέτε στο παραπάνω άρθρο .Έκανε καλά ο δήμος με την αντιδρομηση την Κρήτης ή όχι ? Τόσα χρόνια που όλα αυτά τα φορτηγά και η κίνηση που περνάγανε από την Κρήτης κάνατε ανάλογες προσπάθειες να αλλάξει κάτι ? Η λύσεις που έχουμε σαν κάτοικοι είναι 2 : 1) Μένει η κατάσταση ως έχει γιατί δεν πιστεύω κάποιος να λέει ότι η κίνηση που δυσκολεύει 2 διπλούς δρόμους ( Μακεδονίας, 25 Μαρτίου ) είναι λογικό να πέσει σε ένα στενό 2 τετραγώνων όπως η Κρήτης με δημοτικό ,νηπιαγωγείο και παιδική χαρά .. 2) Να αντιδρομησει ο Δήμος την Ψαρών μέχρι την Αβαρικου για να φεύγουν τα αυτοκίνητα από εκεί. Αν πιστεύει κάποιος και αν γίνεται αυτό που γράφεται να συνεχιστεί ο παράδρομος της Αττικής οδού προς Πεντέλης θα ήταν το καλύτερο αλλά προσωπικά το θεωρώ πολύ δύσκολο. Ευχαριστώ
Ανάγκη μέτρων στην περιοχή των Κάτω Βριλησσίων20/7/2025 Κ.Μ
Καλησπέρα, Σαν κάτοικος της περιοχής συμφωνώ με το παραπάνω άρθρο εκτός από ένα σημείο: "Οτι η αντιδρομηση της οδού Κρήτης δεν ωφέλησε την περιοχή" .Το λογικό είναι να μην δέχονται τα Βριλήσσια τόσο μεγάλο οδικό φόρτο .Αν είναι όμως υποχρεωτικό επουδενι δεν πρέπει για λόγους ασφαλείας των μικρων παιδιών να τον παίρνει η Κρήτης.Υπενθυμιζω ότι η Κρήτης έχει την πόρτα του Δημοτικού, του νηπιαγωγείου αλλά και την παιδική χαρά.Αρα είναι άτοπο να λέμε ότι 2 διπλοί δρόμοι δεν αντέχουν την κίνηση αλλά την αντέχει ένας στενός δρόμος 2 τετραγωνων.Και επειδή μένω στην περιοχή συμφωνω με την αντιδρομηση, όσο και αν ακούγεται ότι όλοι οι κάτοικοι της Κρήτης διαφωνούνε, γιατί προέχει η ασφάλεια των παιδιών και όχι το να πίνω καφέ στο μπαλκόνι χωρίς να περνάνε αυτοκίνητα από κάτω!! ΥΓ : από την πόρτα της Κρήτης του Δημοτικού περνάνε τα μικρά παιδιά και τα παιδιά του νηπιαγωγείου...
Η εποχή του «Δεν Γνώριζα», απλά τελείωσε29/3/2025 Δ.Κ.
Τα τελευταία σύννεφα, τα οποία πιθανόν να έδιναν κάποιο άλλοθι στην «άγνοιά μας», πρέπει να ήταν πριν 5 χρόνια, με την προβολή του social dilemma, που επίσης πραγματεύονταν περίπου το ίδιο θέμα. Από τότε τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο. Όλα αυτά είναι συμπτώματα μιας κοινωνίας, όπου όλοι, σαν αποκεφαλισμένα κοτόπουλα, ζαλισμένα από το καθημερινό ξύλο, τρέχουν δεξιά και αριστερά, τσεκάροντας ανά 3 λεπτά το κινητό για το επόμενο breaking news που θα ανακοινώσει το newspeak. Θα ακουστώ κυνικός ή πεσιμιστής, αλλά δε βλέπω να αντιστρέφεται το κλίμα. Στο μόνο που ελπίζω είναι οι ελάχιστες -πλην όμως φωτεινές- περιπτώσεις εκπαιδευτικών που δίνουν τον καθημερινό τους αγώνα, πολλές φορές λοιδορούμενοι και από πάνω, αφουγκράζονται τα προβλήματα των εφήβων, καταλαβαίνουν τον διαφορετικό κώδικά τους, αγγίζουν τον ψυχισμό τους. Και το λέω από προσωπική εμπειρία και από τα 2 σχολεία που φοίτησαν τα παιδιά μου. Θανάση, η τελευταία παράγραφος (Δ) δεν είναι ουτοπική πρόταση, αλλά και να ήταν, όπως λέει και ο Γκαλεάνο, η ουτοπία χρησιμεύει για να προχωράμε. ΥΓ: ένα πολύ καλό ντοκιμαντέρ, που θα μπορούσε και αυτό να προβληθεί, και να αποτελέσει αφορμή για συζήτηση με τους μαθητές είναι το «Τέλος Χρόνου» του Λουκά Παλιοκρασσά.


Δημοτικές Εκλογές 2014


ΓΠΣ Βριλησσίων 2011


Δημοτικές Εκλογές 2010


Παιδεία 2009




Καλλικράτης: απόψεις και θέματα

Η κρίση και το πρόγραμμα σταθερότητας

Το στέκι της Δράσης 

Το νέο στέκι της «Δράσης», Πάρνηθος 21 Βριλήσσια τηλ. 211-116-5797. H δωρεάν δανειστική βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη λειτουργεί κάθε Δευτέρα 12:00-2:00μμ, Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη 6:00-8:00μμ.




   
© 2006 - 2025 Δράση για μια Άλλη Πόλη
Κατασκευή - επιμέλεια ιστοσελίδας: Μάκης Ετζόγλου