Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων

 
22/6/2021

«Οι Ψίθυροι» από το Cine - Δράση της Πέμπτης

Πέμπτη 24 Ιουνίου 2021, 9:00μμ, Β’ Γυμνάσιο Βριλησσίων (Ταϋγέτου και Ξάνθης)

Οι Ψίθυροι/Children's Hour
ΗΠΑ, Δραματική, 1961. Διάρκεια: 107'. Σκηνοθεσία: William Wyler. Σενάριο: Lillian Hellman (θεατρικό έργο), John Michael Hayes. Πρωταγωνιστούν: Audrey Hepburn, Shirley MacLaine, James Garner, Miriam Hopkins, Fay Bainter, Karen Balkin, Veronica Cartwright.

«Οι Ψίθυροι», ριμέικ του «These Three» προηγούμενου φιλμ του σκηνοθέτη (1936) με το ίδιο θέμα, στηρίζονται στο ομώνυμο έργο της σπουδαίας Αμερικανίδας θεατρικής συγγραφέως Λίλιαν Χέλμαν. Είναι ένα συγκλονιστικό, νουάρ ψυχολογικό μελόδραμα, καλαίσθητα ψυχαγωγικό. Λαμπρός διαλογισμός για την ύπουλη και διαβρωτική δύναμη των ψιθύρων και τις έωλες κατηγορίες εναντίον ανθρώπων που δεν είναι σε θέση να υπερασπιστούν τον εαυτό τους. Διερευνά σε βάθος ηθικά ζητήματα, ασκεί οξεία κοινωνική κριτική και παραμένει, όπως εκ των υστέρων αποδεικνύεται, ανθεκτική στο πέρασμα του χρόνου. Διαθέτει πυκνή αφήγηση και άψογες ερμηνείες.

Σε μια μικρή επαρχιακή πόλη της Νέας Αγγλίας, δύο φίλες από την εφηβεία τους, η Κάρεν και η Μάρθα διευθύνουν ένα οικοτροφείο για νεαρά κορίτσια, με τη βοήθεια της θείας της δεύτερης, μιας εκκεντρικής και απερίσκεπτης πρώην ηθοποιού. Με τη σκληρή δουλειά και αυτοθυσία τους, αρχίζουν να καθιερώνονται. Η Κάρεν, καθώς επικεντρώνει τις προσπάθειές της στην καταξίωση του σχολείου, αναβάλλει συνεχώς τον γάμο της με τον Τζο, έναν αξιόπιστο παιδίατρο, ανιψιό της Αμέλια, της ισχυρότερης γυναίκας της περιοχής. Η Μαίρη, εγγονή της Αμέλια, μια αναιδής και μυθομανής μαθήτρια, διαταραγμένο και μοχθηρό μυαλό, για να εκδικηθεί για την τιμωρία που της επιβλήθηκε, «ψιθυρίζει» στη γιαγιά της ότι οι δύο δασκάλες έχουν μια «αφύσικη» σχέση. Η γιαγιά καταπίνει το ψέμα, την αποσύρει αμέσως από το σχολείο και με τη σειρά της «ψιθυριστά» αναμεταδίδει τη φήμη στους άλλους γονείς. Ο κοινωνικός μικρόκοσμος σοκάρεται ανεπανόρθωτα και οι γονείς αντιδρούν όπως ακριβώς η ισχυρή κυρία. Σύντομα οι δασκάλες αντιμετωπίζουν την οικονομική καταστροφή και την κοινωνική κατακραυγή. Μόνο ο Τζο δείχνει να αμφισβητεί τις φήμες. Αλλά παρά την σταθερή υποστήριξη, η αρραβωνιαστικιά του τον χωρίζει όταν διακρίνει σε αυτόν ένα ίχνος αμφιβολίας. Γιατί ξέρει ότι η ζημιά έχει ήδη γίνει και αργά ή γρήγορα θα χάσει και αυτόν όπως το σχολείο.

Ο θεματικός πυρήνας του φιλμ κινείται σε πολλά επίπεδα. Για τα ήθη του 1961, και εν μέρει τα σημερινά, η απόφαση του σκηνοθέτη να στήσει το θέμα του πάνω στον αστήριχτο ψίθυρό μίας γκέι σχέσης, αποτελεί τη δύναμη της ταινίας. Το κακόβουλο κουτσομπολιό της σατανικής μαθήτριας δεν είναι αλήθεια (ή, τουλάχιστον, για την Μάρθα «είναι ψέμα με μία δόση αλήθειας»), αυτό όμως που αληθεύει είναι η κοινωνική αντίδραση απέναντί του. Η έλλειψη ανοχής σε οποιαδήποτε διαφορετικότητα, η απομόνωση, ο ρατσισμός. Σε μια κοινωνία γεμάτη προκατάληψη η έλλειψη αυτή γίνεται εντονότερη όταν εμπλέκονται παιδιά. Η οποιαδήποτε ανεκτικότητα και λογική σταματούν εκεί και τα παιδιά ήταν και θα είναι πάντα το κοινωνικό άλλοθι για να χαράζονται διαχωριστικές γραμμές... Γιατί στο μικροσκόπιό του σκηνοθέτη βρίσκεται η ίδια η κοινωνία, αυτά που πιστεύει ότι ξεπέρασε και όσα έχουν μείνει τρομαχτικά ίδια. Με τόλμη και ενάργεια δηλώνει ότι τα θύματα των συκοφαντικών εκστρατειών, δεν μπορούν ποτέ να ανακάμψουν και η έννοια της συγχώρεσης αποτελεί θρησκευτική υποκρισία. Η ξεκάθαρη αντίθεση του στο «κυνήγι των μαγισσών» στο Χόλυγουντ επί εποχής Μακάρθι, δίνουν στους «Ψιθύρους» μια αίσθηση κατηγορητηρίου για τον «στιγματισμό» ως κομμουνιστών πολλών ανθρώπων, στιγματισμό που οδήγησε τους πιο ευάλωτους από αυτούς σε απονενοημένες πράξεις. Στο στόχαστρο της κριτικής του μπαίνει και η εξουσία, καθώς η κατηγορία ξεκίνησε από το στόμα της ισχυρής κυρίας της πόλης και η δυνατότητα να αλλάξει η κοινή γνώμη και να αποκατασταθεί η τιμή των γυναικών, προέρχεται και πάλι από αυτήν. Επιπλέον θίγονται και άλλα πιο λεπτά θέματα όπως αυτό της εμπιστοσύνης και της επιβίωσης της φιλίας παρά τις αποκαλύψεις. Στο τελευταίο πλάνο, η Κάρεν φεύγοντας, παρά την τραγωδία που βίωσε, περπατά μακριά από τους κατοίκους της μικρής πουριτανικής πόλης, με το κεφάλι ψηλά, αρνούμενη να χαιρετήσει οποιονδήποτε. Κάτι την δυνάμωσε αντί να την συντρίψει. Ίσως γιατί θα ξεκινήσει από την αρχή τη ζωή της χωρίς να δεσμεύεται από ό,τι δεν αξίζει.

Ο Γουάιλερ υπήρξε ίσως ο πιο κλασσικός Αμερικανός σκηνοθέτης. εγκρατής, ακριβολόγος και πρωτοποριακός, ένας αληθινός μάστορας του σινεμά Η φιλμογραφία του τον κατατάσσει ως δεύτερο αξιολογικά δημιουργό της γενιάς του, μετά τον Τζον Φορντ. Στους «Ψίθυρους» καθοδηγεί αριστοτεχνικά και αποσπά μεγάλες ερμηνείες από τις δύο πρωτοκλασάτες ηθοποιούς του την Όντρεϊ Χέπμπορν που υπήρξε ανακάλυψη του και την Σίρλεϊ Μακ Λέιν που σε μια από τις καλύτερες δραματικές στροφές της καριέρας της, ξεπερνά τους κωμικούς ρόλους της. Το επίτευγμα της, είναι ότι συνδυάζει την καθημερινή απασχόληση της δασκάλας με λεπτές ενδείξεις μιας καταπιεσμένης λαχτάρας που ξεπερνά την απλή φιλία. Η σκοτεινή, γεμάτη δυσοίωνες σκιές, ασπρόμαυρη φωτογραφία του Franz Planer σε συνδυασμό με την υποβλητική μουσική υπόκρουση του Alex North συνθέτουν μια ζοφερή ατμόσφαιρα εγκλεισμού και καταπίεσης.

Οι καλοκαιρινές προβολές του Cine-Δράση γίνονται κάθε Πέμπτη, από τον Ιούλιο μέχρι τον Σεπτέμβριο, στις 9:00 το βράδυ στο 2ο΄ Γυμνάσιο Βριλησσίων (Ταϋγέτου και Ξάνθης). Τηρούνται όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα.


readers  969


Σχόλια (0)


Εισαγωγή σχολίου
Όνομα:

Σχόλιο:



Τα σχόλια δημοσιεύονται άμεσα και είναι αποκλειστική ευθύνη του συντάκτη του σχολίου. Οι διαχειριστές της παρούσας ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα διαγραφής των σχολίων εκείνων που έχουν διαφημιστικούς σκοπούς, κρίνονται ως ρατσιστικά ή προσβάλλουν πρόσωπα.

Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου 2025 H Δράση στο facebook Το κανάλι μας στο YouTube
 
Ακροβάτες στο χαρτί Ακροβάτες στο χαρτί
Cine Δράση

Τελευταία θέματα

Τοιχο-διωκτικά
Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας
Με τα μαύρα ρούχα, αμίλητοι καπνίζουν. Οι φίλοι κι ονειρεύονται να φύγουν μακριά. Οι φίλοι που δε βρήκανε τίποτα ν' αγαπήσουν, που δεν πιστεύουν τίποτα, κανέναν, πουθενά...


Τα σχόλια σας...
Η ΔΡΑΣΗ επαναφέρει το θέμα της οδού Κρήτης στο δημοτικό συμβούλιο23/8/2025 BT
Τόσο πολύ ενοχλήτε η εισηγήτρια που πρέπει να κάνει γύρω γύρω την Κρήτης για να πάει στο σπίτι της;Ας έρθει ενα μεσημέρι η αργά το βράδυ στην πλατεία να δει τι γίνεται στην παιδική χαρά (ώρες κοινής ησυχιας) να δει υποβάθμιση όλης της γειτονιάς. Λύση πρέπει να δοθεί για όλους τους κατοίκους της περιοχής με συνολική αναβάθμιση της κυκλοφορίας και όχι επιστροφή στο παλαιό καθεστώς.
Η ΔΡΑΣΗ επαναφέρει το θέμα της οδού Κρήτης στο δημοτικό συμβούλιο22/8/2025 Μ.Κ
Καλησπέρα, για να καταλάβω τι λέτε στο παραπάνω άρθρο .Έκανε καλά ο δήμος με την αντιδρομηση την Κρήτης ή όχι ? Τόσα χρόνια που όλα αυτά τα φορτηγά και η κίνηση που περνάγανε από την Κρήτης κάνατε ανάλογες προσπάθειες να αλλάξει κάτι ? Η λύσεις που έχουμε σαν κάτοικοι είναι 2 : 1) Μένει η κατάσταση ως έχει γιατί δεν πιστεύω κάποιος να λέει ότι η κίνηση που δυσκολεύει 2 διπλούς δρόμους ( Μακεδονίας, 25 Μαρτίου ) είναι λογικό να πέσει σε ένα στενό 2 τετραγώνων όπως η Κρήτης με δημοτικό ,νηπιαγωγείο και παιδική χαρά .. 2) Να αντιδρομησει ο Δήμος την Ψαρών μέχρι την Αβαρικου για να φεύγουν τα αυτοκίνητα από εκεί. Αν πιστεύει κάποιος και αν γίνεται αυτό που γράφεται να συνεχιστεί ο παράδρομος της Αττικής οδού προς Πεντέλης θα ήταν το καλύτερο αλλά προσωπικά το θεωρώ πολύ δύσκολο. Ευχαριστώ
Ανάγκη μέτρων στην περιοχή των Κάτω Βριλησσίων20/7/2025 Κ.Μ
Καλησπέρα, Σαν κάτοικος της περιοχής συμφωνώ με το παραπάνω άρθρο εκτός από ένα σημείο: "Οτι η αντιδρομηση της οδού Κρήτης δεν ωφέλησε την περιοχή" .Το λογικό είναι να μην δέχονται τα Βριλήσσια τόσο μεγάλο οδικό φόρτο .Αν είναι όμως υποχρεωτικό επουδενι δεν πρέπει για λόγους ασφαλείας των μικρων παιδιών να τον παίρνει η Κρήτης.Υπενθυμιζω ότι η Κρήτης έχει την πόρτα του Δημοτικού, του νηπιαγωγείου αλλά και την παιδική χαρά.Αρα είναι άτοπο να λέμε ότι 2 διπλοί δρόμοι δεν αντέχουν την κίνηση αλλά την αντέχει ένας στενός δρόμος 2 τετραγωνων.Και επειδή μένω στην περιοχή συμφωνω με την αντιδρομηση, όσο και αν ακούγεται ότι όλοι οι κάτοικοι της Κρήτης διαφωνούνε, γιατί προέχει η ασφάλεια των παιδιών και όχι το να πίνω καφέ στο μπαλκόνι χωρίς να περνάνε αυτοκίνητα από κάτω!! ΥΓ : από την πόρτα της Κρήτης του Δημοτικού περνάνε τα μικρά παιδιά και τα παιδιά του νηπιαγωγείου...
Η εποχή του «Δεν Γνώριζα», απλά τελείωσε29/3/2025 Δ.Κ.
Τα τελευταία σύννεφα, τα οποία πιθανόν να έδιναν κάποιο άλλοθι στην «άγνοιά μας», πρέπει να ήταν πριν 5 χρόνια, με την προβολή του social dilemma, που επίσης πραγματεύονταν περίπου το ίδιο θέμα. Από τότε τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο. Όλα αυτά είναι συμπτώματα μιας κοινωνίας, όπου όλοι, σαν αποκεφαλισμένα κοτόπουλα, ζαλισμένα από το καθημερινό ξύλο, τρέχουν δεξιά και αριστερά, τσεκάροντας ανά 3 λεπτά το κινητό για το επόμενο breaking news που θα ανακοινώσει το newspeak. Θα ακουστώ κυνικός ή πεσιμιστής, αλλά δε βλέπω να αντιστρέφεται το κλίμα. Στο μόνο που ελπίζω είναι οι ελάχιστες -πλην όμως φωτεινές- περιπτώσεις εκπαιδευτικών που δίνουν τον καθημερινό τους αγώνα, πολλές φορές λοιδορούμενοι και από πάνω, αφουγκράζονται τα προβλήματα των εφήβων, καταλαβαίνουν τον διαφορετικό κώδικά τους, αγγίζουν τον ψυχισμό τους. Και το λέω από προσωπική εμπειρία και από τα 2 σχολεία που φοίτησαν τα παιδιά μου. Θανάση, η τελευταία παράγραφος (Δ) δεν είναι ουτοπική πρόταση, αλλά και να ήταν, όπως λέει και ο Γκαλεάνο, η ουτοπία χρησιμεύει για να προχωράμε. ΥΓ: ένα πολύ καλό ντοκιμαντέρ, που θα μπορούσε και αυτό να προβληθεί, και να αποτελέσει αφορμή για συζήτηση με τους μαθητές είναι το «Τέλος Χρόνου» του Λουκά Παλιοκρασσά.


Δημοτικές Εκλογές 2014


ΓΠΣ Βριλησσίων 2011


Δημοτικές Εκλογές 2010


Παιδεία 2009




Καλλικράτης: απόψεις και θέματα

Η κρίση και το πρόγραμμα σταθερότητας

Το στέκι της Δράσης 

Το νέο στέκι της «Δράσης», Πάρνηθος 21 Βριλήσσια τηλ. 211-116-5797. H δωρεάν δανειστική βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη λειτουργεί κάθε Δευτέρα 12:00-2:00μμ, Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη 6:00-8:00μμ.




   
© 2006 - 2025 Δράση για μια Άλλη Πόλη
Κατασκευή - επιμέλεια ιστοσελίδας: Μάκης Ετζόγλου