Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων

 
26/11/2020

Κινηματογραφική Γεωγραφία: Ουρουγουάη - Περού

11η Συνάντηση (διαδικτυακή) Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2020, 8:00μμ

Το σινεμά της Λατινικής Αμερικής
11η Συνάντηση, Θέμα: «Το σινεμά της Ουρουγουάης και του Περού»

Ουρουγουάη
Στην καρδιά της Νότιας Αμερικής βρίσκεται η Ουρουγουάη, μια από τις μικρότερες χώρες της ηπείρου. Μικρή σε μέγεθος αλλά κάτοχος μιας ελκυστικής πολιτιστικής ταυτότητας. Η πρώτη ταινία στη χώρα ήταν το Carreras de bicicletas en el velódromo de Arroyo Seco (Αγώνας ποδηλάτων στην πίστα του Arroyo Seco). Χρονολογείται από το 1898 και σκηνοθετήθηκε από τον επιχειρηματία Félix Olivier, ιδιοκτήτη του Salón Rouge, ενός δημοφιλούς τοπικού καμπαρέ. Από αυτό το ιστορικό ορόσημο έως το τέλος του 20ού αιώνα ο Ουρουαγουάνικος κινηματογράφος ήταν πάντα επισφαλής με σπάνιες παραγωγές. Σε αυτό έπαιξε, μεταξύ άλλων, σοβαρό αρνητικό ρόλο η ασταθής πολιτική κατάσταση για περίπου έναν αιώνα. Πολύ συχνά ο λαός της χώρας και μαζί οι καλλιτέχνες και οι σκηνοθέτες είχαν να αντιμετωπίσουν σκληρή καταστολή, φυλακές και εξορίες από τα δικτατορικά καθεστώτα που κυβερνούσαν τη πατρίδα τους. Μέχρι το 1993 είχαν παραχθεί λιγότερες από 50 ταινίες. Στα τελευταία χρόνια του 20ου αιώνα άρχισε αυτό που ο Ουρουγουανός ακαδημαϊκός και κριτικός κινηματογράφου Jorge Ruffinelli ονόμασε «Nuevo Cine Uruguayo» (Νέος Ουρουαγουάνικος Κινηματογράφος), ένα κίνημα που διατηρεί τη δυναμική του για σχεδόν δύο δεκαετίες). Το φιλμ 25 Watts (2001), που γράφτηκε και σκηνοθετήθηκε από τους Pablo Stoll και Juan Pablo Rebella, ήταν η αρχή στο κίνημα αυτό και η ταινία που έφερε στο σινεμά της Ουρουγουάης τη Διεθνή αναγνώριση.

Στη δεκαετία του 2000-2010, ο Νέος Κινηματογράφος της Ουρουγουάης εμφανίστηκε στη διεθνή σκηνή. Τα Ευρωπαϊκά Φεστιβάλ αναγνώρισαν (και με βραβεία) την αξία ταινιών όπως: 25 Watts (Juan Pablo Rebella και Pablo Stoll, 2001), En la puta vida (Beatriz Flores Silva, 2001 ), El viaje hacia el mar (Guillermo Casanova, 2003), Whisky (Juan Pablo Rebella and Pablo Stoll, 2004;), Alma mater (Αlvaro Buela, 2004), El baño del Papa (Enrique Fernández, 2007) και La Perrera (Manolo Nieto, 2006). Ιδιαίτερα οι ταινίες El viaje hacia el mar του Casanova και το Whisky (προβλήθηκε και στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης) των Stoll και Rebella έκαναν γνωστή σε όλο τον κόσμο την αναπτυσσόμενη κινηματογραφική παραγωγή της Ουρουγουάης της οποίας και οι ίδιες αποτελούν αντιπροσωπευτικά έργα.

Η παραγωγή ταινιών της Ουρουγουάης συνεχίζει να έχει μικρή ποσοστιαία συμμετοχή, αλλά σημαντική επιρροή στον κινηματογράφο της Λατινικής Αμερικής, με την δημιουργία τεσσάρων έως έξι ταινιών ετησίως, αλλά και δανείζοντας ταλέντα στις κινηματογραφικές βιομηχανίες άλλων χωρών, όπως ο σκηνοθέτης Israel Adrián Caetano, ο οποίος έχει κάνει μια σειρά από διάσημες, Αργεντίνικες όμως, ταινίες.


Περού
Ο περουβιανός κινηματογράφος έχει επηρεαστεί από την ανάπτυξη της βορειοαμερικανικής βιομηχανίας του σινεμά, ιδίως της μεξικάνικης για αυτό και στη χώρα σπάνια δημιουργούνταν πρωτότυπα φιλμ. Το μοναδικό αριστούργημα στα μέσα του περασμένου αιώνα είναι το La Perricholi και μιλά για τις ερωτικές και πολιτικές περιπέτειες μιας νεαρής γυναίκας από την κοινότητα των Άνδεων στην υψηλή κοινωνία της Λίμα. Η πολιτική βία κατά την περίοδο 1980 έως 2000 θα εκμηδενίσει κάθε δυνατότητα κινηματογραφικής παραγωγής (σχεδόν ανύπαρκτη ήταν και η κρατική οικονομική ενίσχυση) αλλά θα τροφοδοτήσει θεματικά σε μεταγενέστερο στάδιο ένα κύμα ταινιών που θα ασχολείται με τη βαρβαρότητα της βίας σε αγροτικές περιοχές από τον στρατό κυρίως αλλά και από τους αντάρτες: Paloma de papel (2003), En la Boca del Lobo (2004).

Από τους νεότερους σκηνοθέτες ξεχωρίζουν: ο Fransisco José Lombardi, ο οποίος κέρδισε το 2003 το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μεγάλου Μήκους στο Φεστιβάλ Μπιαρίτζ, -Φεστιβάλ αφιερωμένο στο λατινοαμερικάνικο σινεμά- με την ταινία Ojos que no ven (2203) που περιγράφει την πτώση της κυβέρνησης Fujimori. Είναι επίσης γνωστός για την προσαρμογή στην οθόνη του αριστουργήματος του πολυδιαβασμένου Περουβιανού συγγραφέα Mario Vargas Llosa, The Time of the Hero. Μια άλλη αξιοσημείωτη σκηνοθέτης είναι η Claudia Llosa, ανιψιά του συγγραφέα, με την ταινία της Madeinusa (2006). Στην ταινία της ίδιας La teta asustada (Το γάλα της θλίψης, 2009) εντυπωσιάζει η ρεαλιστική η περιγραφή της ζωής και της ψυχολογίας των νεαρών γυναικών που ζουν στις Άνδεις. Η ταινία κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο Καλύτερης Ταινίας στο Βερολίνο (2009).

Διδασκαλία: Παναγιώτης Δενδραμής, σκηνοθέτης και διδάκτορας του Πανεπιστημίου της Κρήτης.

Το σεμινάριο μπορείτε να το παρακολουθήσετε διαδικτυακά στη διεύθυνση: https://us02web.zoom.us/j/86989079267?pwd=RmRnS3V5NGg4ck9rRGEzVGJVeDQzUT09
Meeting ID: 869 8907 9267 Passcode: 986330


Κινηματογραφική Λέσχη Βριλησσίων Cine-ΔΡΑΣΗ


readers  821


Σχόλια (0)


Εισαγωγή σχολίου
Όνομα:

Σχόλιο:



Τα σχόλια δημοσιεύονται άμεσα και είναι αποκλειστική ευθύνη του συντάκτη του σχολίου. Οι διαχειριστές της παρούσας ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα διαγραφής των σχολίων εκείνων που έχουν διαφημιστικούς σκοπούς, κρίνονται ως ρατσιστικά ή προσβάλλουν πρόσωπα.

Τρίτη 23 Απριλίου 2024 H Δράση στο facebook Το κανάλι μας στο YouTube
 
Ακροβάτες στο χαρτί Ακροβάτες στο χαρτί
Cine Δράση

Τελευταία θέματα

Τοιχο-διωκτικά
Τάσος Λειβαδίτης - Καντάτα , Κέδρος 1960
Έρχονται όλα κάποτε μαζεμένα. Πού να πας τότε; Πού να κρυφτείς; Τι την έκανες την ανεπανάληπτη ζωή σου;


Τα σχόλια σας...
Όχι και εξαώροφα στα Βριλήσσια!1/4/2024 Χαρά Ροβίθη
Είναι όντως μεγάλο το πρόβλημα. Θα έχετε παρατηρήσεις ότι πέρα από το θέμα του ύψους, στις καινούργιες πολυκατοικίες δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου κήπος ή πράσινος περίβολος, ενώ για την εποχή μας αυτό θα έπρεπε να είναι παντού δεδομένο (το έχουν πχ. πολλές παλιότερες πολυκατοικίες που φαίνεται πως είναι "αόρατες"). Επίσης οι εξώστες/μπαλκόνια συχνά είναι στενά ή μικρά, κάτι που επίσης δεν συνάδει με κτίσματα φιλικά προς μια βιώσιμη διαμονή. Σε κάποιες περιοχές παρατηρείται το φαινόμενο να κόβουν το οικόπεδο στα δύο και να χτίζουν δύο πολυκατοικίες με κάλυψη οικοπέδου που πλησιάζει το 95% ή να βγάζουν τα μπαλκόνια σχεδόν στο ίδιο ύψος με το πεζοδρόμιο! Υπάρχουν και ορισμένα ζητήματα αισθητικής όπως πχ ότι το 80% των οικοδομών επιλέγει ως χρώμα το ασπρόμαυρο που, μαζί με τα παραπάνω, την οικοδομική έξαρση των τελευταίων ετών και μια ισχυρή (και γελοία) τάση για ομοιομορφία, καθιστούν τη γενικότερη εικόνα απελπιστική και γι αυτούς που μένουν και γι αυτούς που τη βλέπουν. Φιλικά Χαρά Ροβίθη


Δημοτικές Εκλογές 2014


ΓΠΣ Βριλησσίων 2011


Δημοτικές Εκλογές 2010


Παιδεία 2009




Καλλικράτης: απόψεις και θέματα

Η κρίση και το πρόγραμμα σταθερότητας

Το στέκι της Δράσης 

Το νέο στέκι της «Δράσης», Πάρνηθος 21 Βριλήσσια τηλ. 211-116-5797. H δωρεάν δανειστική βιβλιοθήκη και ταινιοθήκη λειτουργεί κάθε Δευτέρα 12:00-2:00μμ, Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη 6:00-8:00μμ.




   
© 2006 - 2024 Δράση για μια Άλλη Πόλη
Κατασκευή - επιμέλεια ιστοσελίδας: Μάκης Ετζόγλου